2030 ÉRD, FEHÉRVÁRI ÚT 63-65 | H-P: 8:00-17:00, SZ-V: ZÁRVA

Tényleg megfagyunk a dugóban egy elektromos autóban?


A hideg időjárással újra éledt egy hoax, amely azt bizonygatja, hogy ha dugóba kerülünk egy elektromos autóval, akkor lemerül az akkumulátor, megfagyunk benne és úgy általában jön a világvége. Utána jártunk, hogy mi igaz ebből?


Ha röviden akarjuk összefoglalni, akkor ahogy az lenni szokott az ilyen hoax-ok esetében, az egész egy nagy butaság. Az alapja talán az lehet, hogy sokakban él az a hit, hogy az elektromos fűtés nagyon sokat fogyaszt, és ezért persze drága is. Ez régebben, amikor ellenállásalapú volt az elektromos fűtésmegoldások többsége, még igaz is volt. Manapság azonban nagyon máshol tart a technológia ezen a területen is, nem véletlenül éli reneszánszát az elektromos alapú fűtés a házakban is.
 
Mennyit fogyaszt a fűtés az elektromos autóban?
Tegyük fel azt, ami ebben a gyorsan terjedő butaságban is szerepel, hogy télen, hatalmas hófúvások közepette az autópályán rekedünk egy elektromos autóval. Induljunk ki abból, hogy az elektromos autónkban nincs hőszivattyú, tehát a nagyobb energiaigényű, sima ellenállásalapú fűtés van, mint a CITIGOe iV-ban. Ha 22 fokra állítjuk a hőmérsékletet, akkor kb. 3 kWh a fogyasztása a fűtésnek. Ez óránként igaz, tehát ha folyamatosan "járatjuk" a fűtést. A CITIGOe iV akkumulátor kapacitása 32,3 kWh. Ezt tényleges felhasználhatjuk az utolsó Coulombig.
 
Ez azt jelenti, hogy több, mint 10 órán át tudunk fűteni egy teljesen feltöltött akkumulátorról. És most jött el a pillanat, amikor arra kérünk mindenkit, hogy tegye fel a kezét, aki vesztegelt már 10 órát egyhelyben télen egy autópályán vagy országúton mindentől és mindenkitől elzárva! Persze, most jöhet a kifogás, hogyha útközben vagyunk, akkor már nincs teljesen feltöltve stb.
 
Ez jogos felvetés, de a példából is láthatjuk, hogy a fűtés fogyasztása nem olyan jelentős, hogy komoly bajba sodorjon minket, pedig a CITIGOe iV akkumulátora az egyik legkisebb korunk elektromos autói között, sőt! Kifejezetten városi autó, amivel ritkán tévedünk télen egy autópályán dugóba. Azt is érdemes megjegyezni, hogy vészhelyzetben nem a tökéletes komfort a cél, tehát az említett 22 foknál alacsonyabb hőmérsékletű utastérben is simán átvészelhető a helyzet. 20 fokon például már csak 1,5-2 kWh a fogyasztás óránként.

A modernebb hőszivattyú és egyebek
Persze fűteni okosabban és hatékonyabban is lehet. Az ENYAQ iV-hoz például  elérhető a hőszivattyús fűtés, ami sokkal kevesebbet fogyaszt, mint az imént említett fűtési mód. De azt is említhetnénk, hogy szinte minden elektromos autóban széria, de minimum rendelhető az ülésfűtés, és nem csak az első, hanem a hátsó ülésekhez is. Hasonlóan a kormányfűtéshez. Ezek fogyasztása pedig tényleg minimálisra tehető.

Általános jótanácsok
Persze azok a tanácsok, amik télen egy hosszabb út előtt a hagyományos autóknál szoktak ajánlani – és amelyekről itt írtunk –  az elektromos autóknál is igazak. Így ne induljunk hosszabb téli útra, csak teljesen feltöltött akkumulátorral, tegyünk be valamilyen meleg takarót vagy plédet a csomagtartóba, és mindig legyen nálunk mobiltelefon.
 
A napi előnyök elektromos autóval télen-nyáron
Ha az elektromos autók fűtéséről beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül az imént említett autópályás vészhelyzetnél talán kicsivel gyakrabban előforduló helyzet mellett sem. Ez pedig egy átlagos téli – vagy éppen nyári – nap. Az elmúlt hetekben gyakran ébredtünk kemény mínuszokra, amikor az utcára kilépni is fájt, nemhogy beülni egy jéghideg autó, fagyos ülésére. Az elektromos ŠKODA modellek mindegyike biztosítja tulajdonosának az előfűtés, vagy nyáron az előhűtés lehetőségét. Ilyenkor indulás előtt mobiltelefonunkról akár azonnal, vagy programozottan a kívánt hőmérsékletre előfűthetjük, vagy előhűthetjük az utasteret, megspórolva akár a szélvédőkről történő jégkaparászást is.

Vissza a hírek oldalra